Blitsbezoek aan Londen, hoe voorbereiden?


Binnenkort gaan we voor (slechts) 1 dag naar Londen. Ik weet het, 1 dag is weinig, maar juist daarom is een goede voorbereiding van groot belang.

Op het internet ging ik op zoek naar de beste prijzen voor een uitstapje naar Londen. Uiteindelijk kwam ik al vrij snel uit bij enkele busmaatschappijen die je in de buurt van je woonplaats 's ochtends vroeg oppikken, afzetten in het centrum van Londen en je 's avonds weer ophalen om je 's nachts terug af te zetten aan je auto.
De beste prijs die ik hiervoor vond was 59 euro per persoon, wat een mooie prijs is volgens mij. Ik heb deze daguitstap uiteindelijk geboekt via een reisbureau die busreizen organiseert (maar kon allemaal via mail en overschrijving geregeld worden).

Onze dagplanning Londen ziet er als volgt uit:
05u05-7u00   Ophaling langs de kust (opstapplaats mocht je kiezen uit een lijst)
08u36    Calais - Folkestone met Eurotunnel
10u15    Aankomst in Londen (we worden afgezet in de buurt van Piccadilly Circus)
17u50    Vertrek uit Londen naar Folkestone
20u55    Folkestone - Calai met Eurotunnel
22u55    Aankomst Calais 
+ bustransfert langs de kust (afhankelijk van je opstapplaats, ben je terug aan je auto tussen 23u15 en 01u25)

Met deze dagplanning kan je toch het maximale uit je ene dag Londen halen, want je bent toch een mooie 7,5 uren ter plekken in Londen. Echter is een beetje voorbereiding geen overbodige luxe als je toch een aantal zaken zeker wil gezien hebben ter plekke. Bij deze deel ik mijn voorbereiding voor een dag Londen graag met jullie.


Reisgids

Als je al eens in Londen geweest bent (meerdere dagen dan hopelijk), dan heb je misschien al ergens een reisgids staan in je boekenkast? Indien niet, kan je je tegenwoordig al goedkoop eentje aanschaffen. Als je het niet zo voor reisgidsen hebt, kan je natuurlijk op het internet ook veel info terugvinden.



Stadsplattegrond

Ofwel gebruik je de stadsplattegrond die je in je reisgids vindt, ofwel print je zelf een plannetje af van het centrum van Londen.
Na wat zoeken op het internet vond ik HIER een gratis online stadsplan. Plan opslaan en in Photoshop of Paint of Word afknippen wat je niet nodig hebt (zodat je de rest groot genoeg kan afdrukken) en printen op A3 of 2 A4's.

Hierop duid ik dan in fluo de zaken aan die ik graag zou willen zien en zo kom je tot een mooie wandeling en/of shoppingroute.



Onze route? Die komt in een volgende blogpost met het nodige beeldmateriaal.
Ik kan jullie alvast vertellen dat we ervoor gekozen hebben om 's ochtends een wandeling te doen langs enkele belangrijke trekpleisters en 's middags wordt dan meer een shopping-namiddag.


Een plastiek mapje

Aangezien je in het najaar in Londen ook niet zeker bent van droog weer, steek ik mijn stadsplannetje altijd in een plastieken mapje. Zo blijft je je plannetje droog en je kan ze nog altijd dubbelvouwen om weg te steken in je handtas.



Metrokaart

Persoonlijk vind ik de website van het openbaar vervoer in Londen niet super duidelijk en overzichtelijk. Om te beginnen is de prijs van een los metro-ticketje al moeilijk te vinden. Wij gaan met 2 naar Londen en zouden elk 3 metroritten nodig hebben binnen zone 1-2. Ik wou even snel de berekening maken of het voordeliger is om losse kaartjes, een Travelcard (papieren dagticket) of een Oyster Card (plastieken kaart waarvoor je 3 pond betaalt en hier dan moet geld opladen aan een automaat) te kopen. Na enige tijd zoeken leek het vanaf 3 ritten p.p. al interessanter om een Oyster Card  aan te schaffen dan een Travelcard te kopen. Mijn vriend heeft al een Oyster Card, maar deze kaart is persoonlijk en mag je niet doorgeven aan de rest van het gezelschap. Zijn kaart is ook al een ouder model, dus wie weet telt deze tegenwoordig niet meer?

We zullen ter plekke nog eens de prijzen vergelijken en dan uitsluitsel geven.



Money

Tot slot, wat zakgeld in de vorm van ponden kan altijd van pas komen!




Tot binnenkort met een reisverslag in een nieuwe blogpost!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten