BOUW - Ikea-keuken part 1, 2, 3, 4, 5, 6 ...




Ikea-kasten monteren, je doet het graag of je doet het niet graag. Mijn man doet het niet graag, ik doe het wel heel graag. :)

In hun online keukenplanner kan je makkelijk je eigen keuken samenstellen (al heeft hun online software af en toe wat problemen) naar je eigen smaak en wensen. Nadien gingen we naar de winkel om onze bestelling te plaatsen. Hier kregen we de optie om bij te betalen om de volledige bestelling IN de keuken zelf te laten leveren. Ze raadden ons dit sterk aan, want we gingen volgens hen blij zijn zelf niet alles naar de keuken te moeten dragen/ sleuren. Prima, zet maar bij op de rekening.

POGING 1
De volledige keuken (incl maatwerktabletten) ging geleverd worden op 17/09 in onze keuken zelf. Toen de transportfirma arriveerde met de volledige lading, bleek dat hij niet op de hoogte was dat de keuken IN onze keuken moest geleverd worden. Hij wou dit enkel maar op het gelijkvloers lossen. In de winkel hadden ze ons beloofd dit in de keuken te leveren, maar ze hebben ons nooit gevraagd op welke verdieping de keuken zich bevond... Nee Ikea, niet alle keukens bevinden zich op straatniveau.
Helaas was de camion van de transportfirma te groot en te zwaar geladen om de helling naast onze woning op te rijden tot aan onze tuin aan de achterzijde op keukenniveau. Bijgevolg werden alle palletten met onze keukenkasten en -tabletten terug mee genomen. Er werd beloofd terug te komen met een kleinere camionet om zo de helling op te rijden tot aan onze keuken.

POGING 2
Voor het geval de kleinere camionet de helling toch niet zou op geraken, werd ons gevraagd om wat extra mankracht te voorzien om de keuken in noodgeval handmatig tot aan de keuken te dragen.
Op 22/09 kwam de kleinere camionet langs en geraakt (gelukkig!) met gemak de helling op. Bij aankomst boven bleek helaas dat nog geen 1/4 van de bestelling mee was! De rest van de keuken bleek ergens in een verkeerd depot te zijn geleverd. Het enige die mee was met de levering waren wat kastjes die we met gemak zelf hadden kunnen naar binnen dragen.

POGING 3
Na heel moeilijk contact te kunnen maken met de klantendienst (na een uur aan de lijn wachten, geraak je nog niet binnen en op mails moet je enkele weken wachten tot je antwoord krijgt).
Uiteindelijk bleek de rest van onze bestelling verdwenen te zijn in het transportdepot, maar om niet te lang te moeten wachten tot alles werd gevonden, stak Ikea de ontbrekende zaken opnieuw in bestelling om zo snel mogelijk opnieuw te laten leveren bij ons.
Op 19/10 werd de rest van de keuken eindelijk geleverd. Wat eerst een grote opluchting leek te zijn, bleek opnieuw een ontgoocheling te zijn. :( Er ontbraken nog 2 belangrijke hoge kasten! Alsook was de tablet van het keukeneiland beschadigd en de zijkanten van het keukeneiland ontbraken. Zucht!

POGING 4
Na moeilijke communicatie (wegens onbereikbaarheid van de klantendienst), konden we eindelijk op 24/11 de 2 ontbrekende hoge kasten ontvangen.
Wat betreft de beschadigde keukentablet, gingen we blijkbaar nog minstens 3 à 4 maand moeten wachten op een datum voor levering van een nieuwe tablet. Aangezien we het écht beu waren én de spoelbak dringend moest geïnstalleerd worden tegen de waterkeuring (anders gingen we geen water hebben tegen de verhuis), deden we Ikea het voorstel om de keukentablet te behouden en ons hiervoor een schadevergoeding te geven. We hadden ondertussen al op het internet middeltjes gevonden om krassen en putjes in een kwartscomposiettablet te herstellen. De door ons voorgestelde schadevergoeding werd goedgekeurd. (Wat toch een mooi bedrag was.)

POGING 5
Aangezien we maar bleven wachten op de schadevergoeding en opnieuw zo lang moesten wachten op een antwoord, besloten we op 14/12 zelf naar de Ikea te stappen in de hoop sneller geholpen te zijn.
En jawel, hier hadden ze medelijden met de lijdensweg die we reeds afgelegd hadden en brachten de schadevergoeding onmiddellijk in orde.

POGING 6
Op 24/12 werden eindelijk ook de zijkanten van het keukeneiland geleverd.
Hierna was het enkel nog een maand of twee wachten op de extra schadevergoeding die ons beloofd werd voor het tijdverlies en onze verloren 'verlofdagen'.
     * 5 dagen x 50 euro per dag = 250 euro cash
Ikea berekende voor ons ook het tijdsverlies: na 246 dagen was onze keuken compleet!
     * 246 werd afgerond naar 250 dagen x 1 euro per dag = 250 euro extra in waardebon


Een hoop telefoontjes, mails en grijze haren later was de levering van onze keuken dus eindelijk compleet.
In tussentijd gingen we wel al aan de slag met de opbouw van alle keukenkasten. Ik moet toch wel toegeven dat we onderschat hadden hoeveel tijd en werk er in de montage van een complete keuken ging kruipen. Ik kan er geen exacte tijdsbesteding op kleven, maar ik kan wel zeggen dat alles samen geteld er toch wel heel veel uren en dagen in gekropen zijn.
Vooral in het zorgen dat alles mooi aansluit, recht en waterpas is, kruipt veel tijd!





   










Geen opmerkingen:

Een reactie posten